This just in: Qatar's satellite channel

Citation metadata

Author: Steven Wu
Date: Fall 1999
From: Harvard International Review(Vol. 21, Issue 4)
Publisher: Harvard International Relations Council, Inc.
Document Type: Article
Length: 2,649 words

Document controls

Main content

Article Preview :

Abstract:

When the Qatari al-Jazeera Satellite Channel began broadcasting in 1996, it advertised itself as a forum for diverse views. Unfortunately, it was only the latest of several Middle Eastern satellite channels to make the same lofty claim. The other channels have all fallen, to a certain degree, under government control, and many analysts feared that JSC would suffer the same fate. In the 3 years since its inception in Qatar's capital, Doha, JSC has proven these analysts wrong.

Text:

Modernization, Culture, and the State in East Asia This just In:

Qatar's Satellite Channel

When the Qatari al-jazeera Satellite Channel (JSC) began broadcasting in 1996, it advertised itself as a forum for diverse views.

Unfortunately, it was only the latest of several Middle Eastern satellite channels to make the same lofty claim. The other channels had all fallen, to a certain degree, under government control, and many analysts feared that JSC would suffer the same fate. In the three years since its inception in Qatar's capital, Doha, JSC has proven those analysts wrong. It has become, in the words of New York Times columnist Thomas L. Friedman, "the freest, most widely watched TV network in the Arab world." Simultaneously beloved and reviled, JSC has become a unique phenomenon in the Middle East-a platform open to all views, but subject to none.

This unusual channel began operation under extraordinary circumstances. In 1995, Sheik Hamad bin Khalifa Thani overthrew his father, then Qatar's emir, in a bloodless coup, One of the new ruler's first actions was to disband the Information Ministry, which was responsible for media censorship. He also contributed US$ 150 million to launch what eventually became the JSC. Soon after its formation, a program on the channel insulted the Kuwaiti ruling family, prompting Kuwait's Information Minister to visit the Qatari emir. The emir explicitly told the minister that JSC would remain autonomous despite its initial funding from the state; Kuwait's relationship with Qatar and JSC has been strained ever since. Despite the political drawbacks,the Qatari emir's official hands-off policy toward JSC ensured that the channel could continue to broadcast politically sensitive material.

JSC has consistently taken advantage of the emir's permissiveness. Many of JSCs broadcasts feature political debates, commentators, and roundtables with content that could not be printed or broadcast in other Arab forums. One of JSCs most popular and controversial programs, The Opposite Direction, makes a point of bringing to the table two parties with views as widely divergent as possible. On JSC, pitting Islamic fundamentalists against secularists is not out of the ordinary, nor is a heated discussion between dissidents and government officials. Even the Qatari government has been severely criticized in some of JSCs shows. Because JSC airs live, such debates are difficult to censor. Thus, viewers see the unedited footage, with all the screaming, fist-shaking, and insults that have become the trademarks of these debates.

Despite their incendiary style, JSCs programs have become very popular in the traditionally conservative Arab world. This can be explained in...

Source Citation

Source Citation   

Gale Document Number: GALE|A30586248